When reality is just in front of you…

Pentru asta-seara mi-am notat in agenda sa trec in jur de ora 20.00 pe la Centrul Ceh, ca aveau programat un nou documentar, asa cum ii sta bine fiecarui inceput de saptamana. Cumva a picat taman bine, dupa ce am vazut ieri, impreuna cu parintii, Kapitalism, reteta noastra secreta si dupa ce am terminat azi cartea Un Babel fericit, in care Cehia, Praga apar destul de frecvent si intr-o nota descriptiva foarte ilustrata.

Nu m-am uitat la trailer inainte, nu am citit despre film, nu prea stiam la ce sa ma astept si m-am dus cu mintea deschisa sa ma las surprinsa de film. Am vazut Český sen, in traducere Visul ceh – care, ar putea fi la fel de bine si Visul romanesc. Initial am vrut sa spun ca-n Romania realizatorii nu cred ca ar fi scapat nebatuti, dar imi retrag afirmatia, ca n-am vazut trailerul inainte de a scrie pe blog :)

Filmul e din 2004, are aproape un deceniu, dar e inca la fel de actual. Am ras mult, dar era un ras negru, un fel de razi tu, razi, dar nu e rasul tau. Pe scurt, cei doi realizatori – Vít Klusák si Filip Remunda – folosesc toate mijloacele mass-media sa faca reclama unui nou supermarket. In fapt, nu va fi decat o mare fatada, cu nimic altceva in spatele ei. Ca spectator esti martorul intregii transformari, partipici la sedintele de brain-storming si la focus-grup, cand se elaboreaza jingle-ul si logo-ul, cam tot ce reprezinta. Urmeaza punctul culminant al deschiderii, oamenii care alearga catre intrare si apoi… discutiile si comentariile lor de pe drumul de intoarcere. Nu pare un subiect prea vast si cu toate astea, regizorii au scos un film in toata regula, cu introducere, punct culminant, deznodamant… Daca aveti ocazia sa-l vedeti, eu as zice ca merita din timpul vostru.

Pentru saptamana viitoare, invitatia a fast facuta la Festival de film documentar dedicat drepturilor omului, desfasurat intre 11 si 17 martie 2013, organizat de Centrul Ceh si  Asociatia One World Romania. Editia din acest an OWR este in memoria lui Vaclav Havel. Pe mine, documentarele m-au castigat ca spectator fidel si merg pe mana celor de la OWR. Deschiderea oficiala OWR 2013, luni, 11 martie, ora 19:30, Cinema Patria iar intrare este  libera.

Lasă un răspuns

