Varstele noastre…


photo credit

mereu m-am confruntat cu momente de nedumerire, cand trebuia sa raspund la intrebarea cati ani am, pentru ca din ce in ce mai greu simt ca pot rosti: am 30 de ani. de ce? pentru ca nu ma simt de 30 ani. nu ca nu te-ai putea baza pe mine, dar am mintea aiurea, si mai totu-i la mine un joc pe o muzica vesela, intr-un colt insorit de natura, unde citesc, mesteresc si ascult Radio Romania Cultural…

mai deunazi ascultam la radio o emisiune in care un domn doctor vorbea, printre altele, despre varstele omului, pe care le are concomitent, si ma refer aici la:
-varsta cronologica – varsta in ani, luni din momentul nasterii;
-varsta biologica – caracterizeaza mai degraba, starea fizica a organismului, in functie de nivelul de sanatate, stilul de viata si echilibrul emotional;
-varsta psihologica – varsta subiectiva perceputa de catre o persoana, e raspunsul pe care il da o persoana cand e intrebata ce varsta simti ca ai?;
-varsta mentala – nivelul abilitatilor mentale si intelectuale ale unei persoane – se „detecteza” cu ajutorul testelor de inteligenta;
-varsta sociala – in general, aceasta varsta reflecta nivelul de (i)maturitate; o varsta sociala mult inferioara varstei cronologice reflecta nivelul de dificultate al unei persoane de a se raporta la situatiile sociale existente la un moment dat;

daca primul impuls, dupa ce mi-am clarificat notiunile astea, a fost intr-o nota vesela – „spre exemplu, 40% din actori si 20% din cercetatori au o varsta psihologica sub 18 ani, chiar si atunci cand implinesc 80 de ani” (sursa), analizand mai bine, mi-am dat seama ca lucrurile sunt mult mai complexe decat par la o prima vedere. privindu-mi viata din aceste unghiuri, vad mai clar ce anume mai trebuie ajustat si mai scap de o parte din complexele de superioritate :)) concluzia e ca, nu este intotdeauna just sa constientizez un aspect si sa le ignor pe celelalte.

si ca sa nu inchei pe un ton posac, asa, inainte de week-end, va invit sa va aflati si voi varsta psihologica, aici. (mie mi-a iesit un nesperat 33 :) )

Lasă un răspuns

