Ce-am invatat pana acum, (de) pe munte – despre echipament

nebunia asta cu muntele e o achizitie recenta, cum invatam in scoala la Anatomie Comparata. prima data cand am fost in Bucegi a fost in anul II de facultate (prin 2001) –  la Siania, intr-o baza de cercetare a Facultatii de Biologie. a mai fost in liceu pe un traseu in M-tii Vrancei, pe Cheile Tişiţei – dar acum imi pare copilarie :) raportat la ce facem cu cei de la Christian Adventure. o parte din vina, o mai are si Nico, care prin povestile ei mi-a alimentat viţiul :)

inainte sa incep cursurile Scolii de Ghizi aveam putine cunostinte (de ex. nu stiam ce sunt alea parazăpezi –  la ce se folsesc si cum le fixezi). doar bocancii erau buni de munte, in rest, atunci cand mergeam, imi incropeam un echipament din imi venea la mana. acum, dupa cateva trasee mai serioase –  daca nu ma invata cineva anume ce/cum sa iau la mine, MUNTELE m-a invatat cu siguranta. in ultimile dati cand am fost am avut momente mai dificile (cand injuram in gand si intrebam cine dracu’ m-a pus sa plec de acasa? nu-mi era bine acolo? nu puteam sa stau in pat si sa citesc?) imi dadea seama ca e un disconfort, dar nu era totusi grav – si deci… am ales bine.

cred ca e important sa pleci pregatit pentru ce-i mai rau, sa iti faci din timp o lista cu ce trebuie si sa ai grija sa nu uiti ceva esential acasa (gen frontala, servetele – cum am patit eu).

desi bocancii mei sunt mai vechi si se intampla sa ma ud la picioare, cel mai des se intampla asta cand ajung la cabana, daca nu scutur bine zapada de pe ei. dar drept va spun ca sunt zile in care m-am udat mai tare la picioare mergand prin Bucuresti! la munte fie e rece si mergi prin zapada ca prin nisip, fie e panta si se scurge apa… am avut grijsa sa folosesc si spray impermeabilizant, dar nu stiu in ce masura a schimbat lucrurile. sunt ascultatoare si tot ce bag in rucsac e ambalat in pungi. daca ploua/ninge pe rucsac –  sa nu mi se ude lucrurile. inca nu am husa pentru el, dar… toate la timpul lor.  las tot timpul un rand de haine, mai subtiri, curate si uscate + adidasi – pentru drumul spre casa. ar fi aiurea sa fi parcurg traseul cu bine si sa racesc in drum spre casa.

sosetele – niciodata nu-s prea multe :) adica am mereu la mine 5-6 perechi si port cate 2. cand ajung al cabana am grija sa le pun la uscat pe cele care s-au udat. am facut rost si niste sosete din lana, dar nu merg in bocanc cu o pereche de sosete flausate: mi-e piciorul prea strans si iar nu-i bine… consider ca cel mai bine e sa iei lucrurile pas cu pas, sa adaptezi la nevoile/puterile tale (inclusiv la buget), sa nu te sperii ca nu vei face fata si sa nu lasi asta sa diminueze sansa de a face o drumetie placuta.

ca si in cazul sosetelor, e la fel si cu manusile… cel putin iarna. e bine sa fie 2-3 perechi. acum, in Ciucas, am mers pe picioarele mele (in Bucegi am cazut de multe ori), dar erau multe momente in care ma sprijineam de versant/zapada si s-au udat manusile. pentru ca era frig, au inghetat si la intoarcere a fost numai bine cand am scos din rucsac o pereche de manusi uscate.

pantalonii pe care ii am nu stiu daca sunt cei mai potriviti pentru iarna, dar intr-um mod stupid i-am ales din considerente estetice si am dat prea mult pe ei ca sa mai imi ramana bani pentru altceva :D stiu ca nu a fost prea inteligenta miscarea, dar asta mi-s… dar echipata complet, cu parazapezi, cu hanorace si geaca, ma descurc…

tricourile sunt sintetice, la fel hanoracele si bluzele pe care le pun pe mine. am aflat ca si spalatul echipamentului nu il faci oricum –  ci cu detergent special, care sa le mentina proprietatile (mai ales pentru materialele pluristratificate, unde unele se degradeaza usor  sau isi pierd preoprietatile, cu detergentii obisnuiti). eu chiar nu ezit sa le spal de mana.

pe cap, imi pun o caciula din polar si daca e jale afara – cagula. faza e ca eu nu am stiut ca sunt pe masuri… cand am cumparat-o. a mea e S si nu e prea funny :D asa ca, macar voi fiti mai intelepti si sa va uitati ca unele chestii sunt pe masuri… (si parazapezile sunt pe masuri, dar acolo am avut noroc – imi sunt bune :D) cert e am nevoie de o caciula mai buna si ma voi ocupa in viitorul apropiat de asta.

tot mergand pe munte am decoperit cat de importante sunt materialele din care sunt facute hainele si tot ce mai ai la tine. pentru ce pui pe tine e important sa predomine fibrele sintetice si sa aiba permeabilitate selectiva  – sa te fereasca de umezeala din afara, dar si de supraincalzire. de asta, pe langa ce inveti de la cei instruiti –  e bine sa ai unde te documenta –  nu numai in ce priveste echipamentul. eu apelez la forumuri –  gen Carpati.org, Alpinet.org sau bloguri ale celor pasionati de munte. urmaresc cam vreo 10-12 bloguri, dar preferatii mei sunt: Geanina si Alin, Silvique, Hoinarii, Laura Hodorog, Ghid Montan, Deasupra Norilor

cam atat am avut de zis in legatura cu acest mic bilant :)

pe curand!

2 gânduri despre &8222;Ce-am invatat pana acum, (de) pe munte – despre echipament&8221;

  1. Cum imi place mie sa spun: se incepe cu vointa. Restul vine natural, putin cate putin, in functie de cat de puternica e dorinta de a merge. Pentru ca daca dorinta e puternica, atunci si tu faci tot posibilul ca sa mergi, cu tot ceea ce presupune asta.

    La inceput mergeam si eu cu ce reuseam sa incropesc de pe-acasa. Acum de exemplu nu mai iau niciodata tricouri de bumbac (Decat eventual pt a dormi in ele) si nici apa nu-mi mai intra in bocanci.

    Echipament exista, ai de unde alege, bani poti sa faci, poti sa strangi, deci poti sa-ti cumperi ce e nevoie din pctul asta de vedere. Dar ceea ce simti e cel mai important, si asta vine din interior in primul rand. De-acolo pleaca totul…

Lasă un răspuns

